Ik las onlangs een leuk bericht op nrc.nl. Het gaat over de jaarlijkse kerstreclame van het warenhuis John Lewis. Het is de enige kerstreclame – echt de enige reclame – waar het Verenigd Koninkrijk op zit te wachten. Ook dit jaar overtreft warenhuis John Lewis met gemak de concurrentie. En uit de reacties op sociale media op te merken, zat bijna de hele UK vanochtend huilend achter de computer door dit filmpje.
De reclame werd gemaakt in samenspraak met ouderbond. Volgens de ouderenbond Age UK missen meer dan één miljoen Britse ouderen contact met vrienden, familie of buren. In Nederland hebben volgens de ouderenbond 200.000 ouderen slecht eens in de maand sociaal contact.
Met de reclames speelt John Lewis in op de waarden die de Britten graag zelf aan Kerst toedichten: filantropie, liefde voor de familie, en welbehagen. Hoewel winkelen – zeker bij grote luxueuze Londense warenhuizen als John Lewis – net zo hoort bij een Engelse Kerst als de boom waar de pakjes onder komen te liggen.
Het gaat uiteindelijk het warenhuis wel om de knikkers. John Lewis maakt al sinds 2009 kerstreclames met een boodschap, de verhalende filmpjes kwamen in 2011 met een advertentie die ‘The Long Wait’ heette over een jongetje dat aftelde naar Kerst. Niet om zelf een cadeau te krijgen, maar om zijn ouders er een te geven. De verkoop groeide tussen het uitbrengen ervan en Kerst met 9,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Ondanks dit commerciele aspect is het toch weer een ontroerend filmpje met een echte boodschap.
[su_youtube url=”https://youtu.be/wuz2ILq4UeA” autoplay=”yes”]
Bron: nrc.nl