Afgelopen donderdag 22 oktober was het 120 jaar geleden dat er een opmerkelijk treinongeval plaatsvond op het Gare Montparnasse in Parijs.
In het jaar 1895 reed een trein van de Compagnie de l’Ouest van Granville naar Parijs stopte niet zoals voorzien in het Montparnassestation, maar schoof over het stootblok en het perron heen, en ramde dwars door de glazen wand van het station.
De locomotief kwam neer op de Place de Rennes, die een verdieping lager lag en hing aan de gevel alsof het een ladder was. De kop van de locomotief kwam terecht op het tramstation. De 12 wagons met 131 passagiers bleven boven op het spoor staan.
Vertrek
De trein was om 8:45 vertrokken uit Granville en had een paar minuten vertraging toen hij om 15:55 in Montparnasse binnenliep. De machinist Guillaume-Marie Pellerin, die 19 jaar ervaring had, wilde dit goedmaken door pas op het laatste moment te remmen met de westinghouserem, welke in 1869 uitgevondenwas door George Westinghouse en geoctrooieerd in 1872. Deze faalde echter, en de remmen op de locomotief en de rijtuigen waren niet voldoende om de trein op tijd tot stilstand te brengen. Pellerin en de stoker sprongen van de locomotief en redden zich voordat deze door de muur van het station brak